Bila ayam mula mengaum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillahirabbila'lamin, Wassolatuwassalamu ala ashrofil anbia'i wal mursalin, wa ala alihi wasohbihi ajmain. Ammaba'du.

Malam td selepas maghrib, aku nak pergi Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotKuliah Ust Azhar di Masjid Batu Burok, tapi USt Azhar xde. Huhu.. sedih betul. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotLalu aku ambil keputusan untuk balik ke pejabat semula. Dalam perjalanan balik tu, aku bertembung pulak dengan 2 orang kawan aku nih. Aku tau diorang ada forum malam nih. And then Aku pun ikut la kawan-kawan tu singgah disekolah lama kami.

Maka kami pun bersolatlah di Sekolah lama kami, diimamkan Oleh Ust Abd Rahman Addisuki Toha @ Imam Sudais. (USt arab nih bace.. fullamak mmg best,Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot macam kat MAsjidil Haram lah plak) tu yang suka pi solat kat sekolah. Hehe.. Nak2 bulan pose nanti, kompem laris punya. Mesti ramai yang nak ambik dia jadi imam. Tapi dia kata xpe, kalau dia takde aku leh ganti.. Suara aku pun ala-ala elvis presley. Hehe..Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot




Selesai solat Isyak, Aku pun duk la kejap bersembang dengan adik2 juniorku yang comel2 Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot lg rajin ke surau. Alhamdulillah.

Selesai solat ba'diah aku pun meneruskanDapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot pengikutan (bukan ikut ajaran sesat eh) haha.. untuk ke forum yang dianjurkan tersebut.


Maka, apabila kami tiba di tempat tersebut (sebuah sekolah terkenal di terengganu) hujan turun dengan lebat mencurah-curah.



Seperti yang dirancangkan, sahabat aku 3 orang kena jadi ahli panel forum tersebut. Namun sorang lagi kawan aku nih dia kata on the way. Tapi hujan still lebat.. Ish3. Dia plak bawak motor. sedikit mendebarkan aku.. Tiba2 muzik seram bermain difikiranDapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot (mcm cerita hantu, korang bayangkanlah sendiri, hehe..)


Sebab ape plak aku nak takut nih? Yela, da takde orang lain kat situ, aku sorang jer yang x masuk list.

Maka forum pun hampir menjalankan dirinya. Aku semakin gabra, rasa nak lariDapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot la plak.
huhu.. Tula Td eksyen sangat (ala, xpe.. Kalau si "tiitt" tak datang ana bleh ganti) haha.. dengan nada selamber.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspothehe..

Berlagak nak mampos jugak aku nih. Padan muka, td sape suruh gatal2 nak ikot. Kan dah kena ganti. Huhu..Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Mak tolong.. Ngee.. hehe.

Maka aku melangkah dengan penuh bergaya dalam jubah morocco ku. Sampai dekat depan pintu dewan, Aku mula la sibuk mengecall kawan aku yang sorang lagi tuh. (Aiseh, tak angkat la plak) Adus... Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotHabis la aku kali nih. Dah la xbersedia,
tak study pun tajuk forum tuh.. huhu..

Nak wat camne nih?
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Aku tengok audience ramai.. adeh.. nak wat camner nih?
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot



Jeng.. Jeng.. Jeng..

Lalu, nak tak nak, (la budda) aku terpaksa ganti. Waa.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
Toloonnggg!!
Yela, kalau tak membazir je aku pakai jubah ni.. hehe.. Wat malu kompeni jerDapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot.


Maka aku pun masuk dan duduk di tempat duduk yang disediakan, dah la aircond dalam dewan tu sejuk, ditambah plak dengan kecut perut, kegabraan aku yang sudah sampai tahap ke-23. Membuatkan aku(otak) Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotbeku seketika..
fiufiufiu..

Nasib baikDapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot diorang dah sediakan al-Quran kat atas meja. Bleh la aku rujuk. Namun disebabkan kegabraan itu. Aku hilang pedoman (bukan sesat, hilang fokus je). hehe.. Dah la kena jadi ahli panel yang pertama.(mampus aku) Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot hahaha.. (sempat lagi ketawa)


Nasib baik kawan aku a.k.a panel yang ke-2 nih tolong aku sedikit sebanyak. Lalu diumumkan aku oleh moderator selaku Prof. Datuk Seri Dr. Sohibussamahah Al-Fonso di albuqeq Muhammad titt.. (sensored, nama terlalu sedap.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
haha.., dalam hati, "mengarut pulak moderator nih, suka2 je bagi title, dah la aku tak bersedia, kompem pening audience kat bawah nih nnt. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotMesti diorang kata "Ape punya profesor da..." Ish3.. )




Maka muqaddimah pun bermula,
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot aku membacakan sepotong ayat al-quran yang berkaitan dengannya. Lalu menggoreng ayat tersebut. Sekadar pedoman, lalu mengambil sirah nabawiyah untuk dijadikan topik utama.

Namun, oleh kerana spontan jer aku sampaikan, audience jadi pening seketika.. Adus.. Nak wat camner nih? hehe.. Biarkan jelah. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot yela, tajuk lain dibincangkan, aku pi pusing2 pasal sirah plak. Dah, tak bersedia langsung.

Habis giliran aku. Fuhh.. Lega,Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot namun ada suatu perasaan ketidak puasan hatiku bilamana aku tidak menyampaikan apa yang sepatutnya kpd mad'u/audience.

Lalu masa yang ada sementara kawan aku membebel kat sebelah, aku persiapkan hujah2 yang sepatutnya. Memandangkan masa yang singkat diberikan utk slot ini. Hanya satu pusingan


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Tiada pusingan kedua. Maka terpaksalah aku mencelah ketika sesi soal jawab untuk menerangkan semula apa yang sepatutnya. Berkaitan aqidah, akhlaq dan sebagainya.

Alhamdulillah, otak aku mula mencair semula. Baru nak panas, Kawan kat sebelah dah bunyi.. "Berenti2, abis dah masa ni" " Rilek2, sikit lagi" tak pueh ati lg ni. Hehe.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot




Kepada audience, adik2ku. Ana mohon maaf di atas kekurangan, kelemahan dan kemiskin yang ada pada diri ana. semoga kita dapat jumpa lagi dilain masa. InsyaAllah dapat bersama berkongsi ilmu dan penglaman. Terima kasih Ya Allah Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
kerana telah mentaqdirkan aku sebagai salah seorang yang berada dalam majlis ilmu pada malam td. Semoga Engkau kekalkan aku dalam jalan ini.. Amin..



MAjlis pun selesai.. Alhamdulillah. Lega Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotbercampur rasa tidak puas hati kerana masa yang diberikan terlalu singkat. Hehe.. tak cukup masa la plak.. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotTd bukan main nak lari. kah3..





Moral of the story:

Apapun, kita sebagai orang Islam perlulah sentiasa bersedia dengan ilmu didada.
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Kerana tanggungjawab tidak mengira masa. Kata al-Imam As-Syahid Hassan al-Banna. "Al-Wajibat aksaruminal awqat" "Kewajipan lebih banyak daripada waktu yang ada."

Wassalam.
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Ayam mula mengaum?? Ntah.. Saje je letak.. Rasa nak letak... hee.

.


5 komen mengomen :: Bila ayam mula mengaum..

  1. salam..kan ana dah cakap..rasa cam nak gelak guling2 je tapi muslimat tak molek gelak gitu..gelak sekadarnye sahajalah....

    bile baca entry ni, teringat pulak sorang adek minta ana jadi ahli panel utk forum sek dia..huhuhu...minta2lah jangan jadi ahli panel yang pertama...hi3..

  2. wasalam, yup. Muslimat gelak sekadarnya sahaja..

    Hehe.. Kenangan takleh lupa la.. Kena forum on the spot.. Huhu..

  3. hi3..dan kenangan kelakar...tapi mujur nta leh on the spot jugak bg forum....

  4. Salam..emm maap la min bkan sengaja ana x mri forum tu..tp dlm perjalanan hujan plop da la naik moto habes basah jubah ana..huhu x kan nak berforum basah kuyup(nnti adik2 kte apa la ahli panel ni basah kuyup xpuas mandi lg ker kat umah)..haha..maap min erk..nnti bleh la nta gnti ana lg..ana ni mmg x lyk la nak bg ceramah ker..tazkirah ker..daif jer ilmu pon kurang lagi..huhu..ape2 pon mekasih min ganti ana malam tu :-)

  5. Salam to UkThi_ATirah, alhamdulillah Alla beri ilham untuk ana sampaikan apa yang sepatutnya. Huhu.. Siapa ana yg dhaif ini.

    To Musafir. Haha.. Kureng sungguh enta nih. Tp nak wat camner. Allah dah taqdirkan sebegitu, Sepatutnya enta teruskan perjalan. Memandangkan tajuk yang dibentang juga berkaitan fiqh harakah. Nta tunjuk la kat adik2 bahawa nta dah praktikal, sampai sanggup datang dalam keadaan basah kuyup. Bak kata Ust Amir "Pejuang Islam takkan cepat mengalah" Hehe.. Terkena masa debat bahasa arab dulu. hahaha.. tapi ana mana leh lawan dgn ahli tasawuf. Setakat borak2 kosong leh ar.. huhu. Lemahnya aku nih. Yang kureng tu, enta tak ckp pun suh ana ganti. Tetibe jer pengerusi suh duduk depan. Dah la xbawak apa2 pun. Nasib baik buku bangza ader. Huhu.. Wat malu tol.. Len kali xleh da ana ganti. Sbb nta hebat lagi.

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers