Jom tengok video nih.. huhu. Solat.

Inilah realiti orang tua zaman sekarang.. Dah lama da aku rasa citer nih. Saje nak tunjuk kat korang.. Pecah perut aku tengok.. Haha..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

video

Quuunuuut.. / Qunut ?
Itulah, bilamana Solat itu dipandang enteng/ringan. Beginilah jadinya masyarakat kita. Ish3.
Bukan untuk menjadikan bahan lawak jenaka!! Tetapi itulah hakikat bila solat di abaikan!!
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Hadith Abdullah bin Umar r.a katanya : Ketika orang-orang islam sampai di Madinah,

mereka berkumpul lalu memperkatakan tentang waktu sembahyang.

Tiada seorang pun yang menyeru kepadanya.

Semasa mereka sedang berbincang mengenai perkara tersebut,
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

sebahagian daripada mereka berkata : Bunyikanlah loceng sebagaimana loceng orang Nasrani. Manakala sebahagian lagi berkata bunyikanlah trompet seperti trompet orang Yahudi.

kemudian Umar berkata : Mengapa kamu tidak menyuruh seseorang agar menyerukan sembahyang? Rasulullah s.a.w. bersabda : Wahai Bilal! Bangunlah dan serukan untuk bersembahyang.


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot


Hadith yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w pernah bersabda :
Ketika Rasulullah s.a.w. memasuki masjid, seorang lelaki juga memasukinya lalu mendirikan sembahyang. Setelah selesai ia datang memberi salam kepada Rasulullah s.a.w. Baginda lalu menjawab salamnya lalu bersabda : Sembahyanglah sekali lagi kerana sembahyang yang kamu lakukan tadi tidak sah. Lelaki tersebut kembali mendirikan sembahyang sebagaimana yang telah dilakukannya kemudian kembali menemui Rasulullah s.a.w. dengan memberi salam kepada baginda.

Lantas baginda menjawab salam lalu bersabda : Sembahyanglah sekali lagi kerana sembahyang yang kamu lakukan tadi tidak sah. Perkara ini berlaku sebanyak tiga kali sehingga akhirnya lelaki tesebut berkata : Oleh kerana engkau dibangkitkan untuk menyatakan kebenaran, bagaimanakah sebenarnya sembahyang dilakukan? Ajarkanlah kepada aku.
Lalu baginda bersabda : Apabila kamu ingin mendirikan sembahyang, mulakanlah dengan bertakbir, kemudian bacalah ayat atau surah yang paling senang bagi kamu. Seterusnya rukuklah sehingga kamu betul-betul berada dalam keadaan tersebut dan bangkitlah berdiri.


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Setelah itu, sujudlah sehingga kamu betul-betul berada dalam keadaan tersebut dan bangkitlah untuk berada dalam keadaan duduk antara dua sujud. Itulah cara yang kamu perlu lakukan sehingga selesai sembahyang.

Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspotAPA ITU SOLAT??

Solat (bahasa Arab: صلاة‎; pl. ṣalawāt) merujuk kepada sembahyang dalam agama Islam. Solat terbahagi kepada solat fardu dan solat sunat. Solat fardu diwajibkan ke atas orang Islam sebanyak 5 kali sehari pada waktu-waktu tertentu. Solat fardu merupakan salah satu dari Rukun Islam.

Solat fardhu yang wajib didirikan ialah solat lima waktu sehari semalam, iaitu subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak.

Sekiranya seseorang tertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat qada.

Bagi mereka yang musafir, mereka diharuskan bagi solat dengan menqasar dan menjamakkannya.

WAKTU-WAKTU SOLAT
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Solat Zohor Waktunya dimulai sejak matahari tergelincir ke barat dan berakhir di saat bayangan sesuatu benda itu sama betul panjangnya dengan benda itu. Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.. Seruan itu datang pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim sebanyak empat rakaat.


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

  • Rakaat pertama: Tanda bersyukur bagi penebusan.
  • Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
  • Rakaat ketiga: Tanda bersyukur dan memohon akan keredhaan Allah SWT.
  • Rakaat keempat: Tanda bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.


Solat Asar Waktunya dimulai setelah waktu Zohor habis, iaitu ketika bayangan sesuatu benda sama panjang dengan bendanya dan berakhir setelah terbenamnya matahari. Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai, sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah SWT daripada 4 kegelapan iaitu:


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

  • Rakaat pertama: Kelam dengan kesalahan.
  • Rakaat kedua: Kelam dengan air laut.
  • Rakaat ketiga: Kelam dengan malam.
  • Rakaat keempat: Kelam dengan perut ikan Nun.


Solat Maghrib Waktunya dimulai setelah terbenamnya matahari dan berakhir apabila mega merah telah hilang. Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s. iaitu ketika baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukur Nabi Isa, lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu:


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

  • Rakaat pertama: Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
  • Rakaat kedua: Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
  • Rakaat ketiga: Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah SWT semata-mata, tiada dua atau tiganya.


Solat Isyak Waktunya dimulai setelah hilangnya mega merah sampai terbitnya fajar shadiq. Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s.. Pada ketika itu, Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah SWT menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.




  • Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Rakaat pertama: Tanda dukacita terhadap isterinya.
  • Rakaat kedua: Tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
  • Rakaat ketiga: Tanda dukacita terhadap Firaun.
  • Rakaat keempat: Tanda dukacita terhadap anak Firaun


Solat Subuh Waktunya dimulai setelah terbit fajar shadiq sampai terbitnya matahari. Manusia pertama yang mengerjakan solat subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.

  • Rakaat pertama: Tanda bersyukur kerana baginda terlepas dari kegelapan malam.
  • Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana siang telah menjelma.




Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Syarat wajib solat:

  1. Islam
  2. Baligh
  3. Berakal
  4. Suci daripada haid dan nifas bagi perempuan
    Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Syarat sah solat:

  1. Suci badan dari dua hadas besar dan kecil.
  2. Suci dari najis sama ada di badannya, di tempat solatnya, dan di pakaiannya.
  3. Menutup aurat.
    Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
  4. Menghadap qiblat (kecuali yang uzur dan tidak terdaya)
  5. Yakin masuk waktu solat.

(nota: sekiranya sesudah tamat solat, lalu disedari perkara yang tersebut di atas terjadi - misalnya didapati ada najis di sejadah - maka perlulah diulangi solat itu kerana ia tidak menepati syarat sah solat)

Perkara-perkara yang membatalkan solat:

  1. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Keluar/kedatangan hadas besar atau kecil.
  2. Berkata-kata dengan sengaja walau sedikit yang memberi faham, atau ketawa.
  3. Makan/minum walau sedikit.
  4. Melakukan pergerakan di luar rukun solat tiga kali berturut-turut(mutawaliyat).
  5. Berniat keluar dari solat (mufaraqah).
    Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
  6. Terkena najis yang tidak dimaafkan pada badan, pakaian dan tempat solat.
  7. Beralih arah dari kiblat dengan sengaja (berpaling dada).
  8. Terbuka aurat dengan sengaja, atau tidak sengaja tetapi tidak segera ditutup.
  9. Berubah niat dari satu solat ke solat yang lain.
  10. Meninggalkan rukun solat.
  11. Murtad
    Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Rukun Solat

Rukun solat ada 13:



  1. Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Niat.
  2. Takbiratul Ihram (Allahu Akhbar yang pertama).
  3. Berdiri bagi yang mampu.
  4. Membaca surah Al-fatihah.
  5. Rukuk dengan tama'ninah (tama'ninah: tenang dan tertib, tidak terburu-buru).
  6. Iktidal dengan tama'ninah.


    Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
  7. Sujud dua kali, dengan tama'ninah.
  8. Duduk di antara dua sujud, dengan tama'ninah.
  9. Tasyahhud Akhir dengan membaca bacaan Tasyahhud.
  10. Duduk dalam Tasyahhud akhir.
  11. Selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam Tasyahhud Akhir.
  12. Membaca salam.
  13. Tertib.

Pada mazhab Maliki dan Hanafi, baca fatihah rukun bagi solat perseorangan sahaja. (Tidak rukun bila solat jemaah, bila imam baca makmum dengar sahaja berdasarkan al-quran:-dan hendaklah kamu diam bila quran dibacakan.).

Perkara-perkara sunat semasa solat

  1. Sunat Hai'ah
  2. Sunat Ab'adh

Perkara-perkara makruh semasa solat


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

  • Berpaling ke kiri atau ke kanan (kecuali ketika Salam).
  • Memandang ke atas (mendongak).
  • Berdiri menggunakan sebelah kaki sahaja.
  • Berludah ke hadapan atau ke belah kanan.
  • Berlebih-lebihan membongkok dan menundukkan kepala ketika rukuk.
  • Bercekak pinggang.
  • Menyinsingkan kain atau baju.
  • Bersembahyang ketika hadir makanan (makanan dihidangkan).
  • Bersembahyang ketika berasa hendak qadha' hajat (membuang air).
  • Ada juga yang mengatakan adalalah makruh ketika solat sambil menutup mata.

Persediaan sebelum menunaikan solat


Perkara yang boleh dilakukan selepas

melangsaikan solat


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

  • Selepas memberi salam,digalakkan untuk duduk berzikir,bertahmid,bertakbir,berselawat dan memuji Allah.(sekiranya ada waktu yang terluang).
  • Membaca Al-Quran
  • Berdoa kepada Allah dengan sebaik mungkin serta mengharapkan keampunan dan rahmat dariNya.

"Semua tempat adalah masjid, kecuali kuburan dan tempat pemandian."
[Hadith diriwayatkan oleh Imam Ahmad]
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Solat ialah tiang agama. Bayangkan sebuah rumah yang dibina tanpa tiang. Mampukah rumah tersebut dapat berdiri kukuh??? Begitulah pegangan hidup kita ini. Allah S.W.T telah mewajibkan solat sebanyak 5 waktu kepada setiap umat Islam. Pada zaman kini, solat semakin diabaikan. Bukan sahaja dikalangan remaja, bahkan juga dikalangan orang dewasa. Pelbagai alasan diberikan semata-mata untuk meninggalkan tuntutan ini. Bermacam-macam alasan yang diberikan seperti tak ada tempat bersih, pakaian kotor dan sebagainya. Ini sepatutnya tidak menjadi satu masalah kerana solat boleh ditunaikan di mana-mana kecuali di kuburan dan di tempat mandian. Hal ini sepertimana yang disabda oleh Rasulullah S.A.W. yg bermaksud:


Kita sendiri dapat melihat begitu ramai manusia yang sanggup beratur dari awal petang semata-mata untuk menghadiri konsert yang akan bermula pada pukul 10 malam.
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot Namun berapa ramaikah yang sanggup untuk pergi ke tempat solat seawal waktu itu semata-mata untuk menunaikan tuntutan penciptaan mereka sebagai hamba Allah. Bukankah Allah S.W.T telah berfirman di dalam Surah Adz-Zariyyat ayat 56 yang bermaksud

"tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk berubudiah kepadaku"
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Oleh itu sedarlah wahai umat Islam semua bahawa di mana sahaja kita berada, solat wajiblah ditnaikan. Elakkanlah daripada memberi pelbagai alasan yang tidak munasabah. Sesungguhnya Islam bukanlah satu cara hidup yang membebankan tetapi Islam itu begitu mudah sekali.
SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN..
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

1 komen mengomen :: Jom tengok video nih.. huhu. Solat.

  1. " Inilah realiti orang tua zaman sekarang.. Dah lama da aku RASA citer nih. Saje nak tunjuk kat korang.. Pecah perut aku tengok.. Haha.."

    confius ni...rasa?

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers