Maaf

Ini offline mesej yang saya terima daripada seorang teman lalu suka saya untuk kongsikan bersama..

كل سنه وانتم طيبين بمناسبة شهر رمضان

Doa malaikat jibril menjelang ramadhan" "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yg berikut:

* tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada orang tuanya( jika masih ada)
* tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri
* tidak bermaafan terlebih dahulu dgn org2 sekitarnya.

maka Rasulullah pun mengatakan amin sebanyak 3 kali. dapatkah kita bayangkan, yang berdoa adalah malaikat dan yg mengamiinkan adalah Rasulullah dan para sahabat,dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya terlebih dahulu memohon maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik dan yg tidak di sengajakan maupun yg disengajakan,semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dgn khusyuk,dan diberkatiNya.

Luqmanul Hakim menasehati anaknya :

"Wahai anakku, dampingilah selalu para ulama dan jangan engkau banyak berdebat dengan mereka agar jangan dibenci oleh mereka."

"Ambillah dari dunia sekedar keperluan dan biayakan (belanjakan) kelebihan hasil usahamu untuk Akhirat. Dunia jangan ditolak semua agar engkau tidak menjadi ‘parasit’ (orang yang menumpang hidup pada orang lain tanpa membalas apa-apa) yang menyusahkan manusia (orang) lain."

~ikhlaskan niat kerana Allah untuk menerima ilmu ; bukan untuk exam semata-mata~

0 komen mengomen :: Maaf

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers