Sebab apa umur kita pendek?

Kisah Umur Umat Nabi Muhammad

Sedang dalam perjalanan pulang ke rumah, Tariq bertanya kepada Ziyad.

"Yad, nak tanya sikit boleh?"

"Tanyalah, kalau aku boleh jawab, aku jawab."

"Ko pernah dengar tak, hadith pasal umur umat Nabi Muhammad?"

"Pernah jer.. yang umur kita kebiasaannya sampai kepada 60-70 tahun tu kan?"

http://farm4.static.flickr.com/3202/3287016546_afb846ca8e.jpg
Gambar hiasan..

"Aah.. pandai.."

"ورد عن النبى صلى الله عليه وسلم انه قال : أعمار أمتى ما بين الستين الى السبعين

Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : Umur umatku adalah diantara 60 hingga 70 tahun.

Berdasarkan hadith ini, mari kita berfikir. Bukankah kita diciptakan untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Seperti mana Firman Allah s.w.t. :

" وما خلقت الجن والاءنس الا ليعبدون"

Tetapi mengapa Allah mengurniakan umur yang sedikit kepada kita? Tetapi umat-umat yang terdahulu umur mereka ratusan tahun?

Kelebihan Umat Nabi Muhammad

"Ntah la Ziyad, aku tau-tau gitu jer.."

"Tu la, kalau nak tau, kita la umat yang paling untung sbb jadi umat Nabi Muhammad s.a.w. Walaupun dikurniakan umur yang pendek tetapi Allah telah beri kelebihan yang banyak."

"Ha.. aku tau, Malam Lailatul Qadar kan?" sampuk Tariq.

"Yup.. tu baru Malam Lailatul Qadar, sebenarnya banyak sangat kelebihan umat Nabi Muhammad s.a.w. ni yang Allah kurniakan. Antaranya Hari Jumaat, Hari Arafah, Bulan Ramadhan, Rejab, Sya'ban, dan tempat-tempat suci seperti Mekah, Madinah & Baitul Maqdis.

Dimana kalau kita melakukan amal ibadat pada waktu-waktu tersebut, terlalu banyak ganjarannya. Dan kalau kau nak tau pahala satu solat jumaat di Masjidil Haram 100 ribu kali ganda daripada solat ditempat lain. Kalau kira dengan matematik la, ( pahala solat berjamaah dah 27 kali ganda, kali 100 ribu = 2 juta 200 ribu), kalau selain masjidil Haram 27 kali dengan setahun iaitu 48 kali Jumaat (27 x 48 = 1296). Baru seribu lebih.. mana nak cari umur manusia seribu lebih?

Cuba la bayang, dengan kelebihan Solat di Masjidil Haram, di bulan Ramadhan, bertemu pula dengan Malam Lailatul Qadar. SubhanAllah.. tak terhitung banyaknya.."

"Allahuakbar... Subhanallah.. Tapi tu la, kenapa susah & ramai yang taknak berebut-rebut untuk dapatkan kelebihan tersebut kan Ziyad?"

"Tu sebabnya, hati kita tidak yakin dengan janji Allah s.w.t. Lebih nampak keuntungan dunia berbanding dengan hari Akhirat.

Kejar Dunia Daripada Akhirat

Kau tengok, mereka-mereka yang berjawatan tinggi sekarang, berapa puluh tahun mereka teruk bekerja untuk menjawat jawatan tinggi? Kau tengok perdana menteri kita, dari dulu terlibat dengan politik, dah berpuluh-puluh tahun, baru sekarang boleh jadi Perdana Menteri. Berapalah sangat gaji.

http://yeinjee.com/asianpop/wp-content/uploads/2007/10/crowded-great-wall-01.jpg

Tu baru dunia. Manusia dah habiskan terlalu banyak waktu untuk mengejar keuntungan dunia. Sedangkan akhirat ni yang akan kita duduk selama-lamanya, tak pulak nak sibuk-sibuk cari. Sebab tu tak ramai yang nak kejar pahala ni. Sebab hati dah penuh dengan cinta dunia.

Ko bayang je la, kalau satu bekas tu dah penuh dengan air, boleh tak ko nak tambah lagi Tariq?"

"Boleh."

"Ya, memang boleh, tapi dengan ko tambah air yang baru, pasti ada air yang akan keluar. Macamtu jugak dengan hati kita, kalau dah penuh dengan dunia, macamana akhirat nak masuk?

Macam kita jugak, kalau bilik tu penuh dengan orang kita nak masuk lagi tak? Pasti kita pun taknak bersesak-sesak dengan orang yang ada dalam tu. Rimas, lemas dan macam-macam lagi.

Begitu jugaklah dengan Ilmu, Al-Quran dan lain-lain.

Kalau fikiran kita, hidup kita, hati kita dah penuh dengan hiburan. Macamana ilmu nak lekat dalam kepala kita? Macamana hati kita nak masuk Al-Quran?"

"Allah.. sebab tu kita jadi malas belajar kan Ziyad? Huhu.. Nak solat Terawih 20 rakaat pun dah ngantuk, letih, boring dll.. Nak mengaji satu muka pun dah tak larat. Sebab hati kita dh mati kena racun dunia dan nafsu. Bila selalu ikut nafsu, jadi ibadah pun ikut nafsu." Tariq mengeluh..

Kisah Sayyidina Uthman & Uwais Al-Qarni

"Kau nak tau tak.. Macamana ulama' dan salafussoleh dulu beribadat macamana?" Ziyad cuba mengubah topik perbualan.

"Nak, nak.. Sape?"

" Diriwayatkan daripada Uthman Ibn Abd Rahman Attaimi katanya : Sesungguhnya aku berusaha untuk solat dibelakang maqam Ibrahim, sehingga saat aku bangun. Lalu seseorang meletakkan tangannya di atas bahuku. Dan sesungguhnya dia adalah Saydina Uthman Ibn Affan. Lalu beliau mengimami solat. Dimulakan dengan bacaan Ummul Kitab, sampailah beliau khatam Al-Quran. Kemudian beliau rukuk dan sujud. lalu aku mengambil sepatuku kerana aku tidak mampu. Dan aku tidak tahu samaada beliau solat sebelum atau selepasnya.

Allah, kalau kita. Huh.. Bukan kata nak tunggu sampai khatam, baru 5, 6 helai muka surat imam baca, gerenti pengsan, tak pun cabut lari..

Itulah antara karamah @ kelebihan yang Allah bagi pada sahabat dan salafussoleh terdahulu." panjang lebar Ziyad menceritakan.

http://3.bp.blogspot.com/_BZwZf-lKBn8/Szlw2Qg-owI/AAAAAAAAAZk/rmlT6enGPtU/s400/sujud.jpg

Ada ramai lagi auliya' Allah yang Allah beri mereka kelebihan (karamah) dan kekuatan untuk melaksanakan ibadah sepanjang malam. Antaranya Uwais Al-Qarni : Kisah ini diriwayatkan daripada Asbagh Ibn Zaid katanya : Sesungguhnya Uwais Al-Qarni bila tiba pada waktu malam beliau akan berkata " Malam ini aku nak lakukan ibadah rukuk sahaja." Maka beliau akan menunaikan solat lalu beliau rukuk sepanjang malam sehinggalah subuh barulah beliau bangkit menyempurnakan solatnya. Begitu juga hari-hari yang lain. "Malam ini aku ingin melakukan ibadah sujud" Lalu beliau solat dan sujud sepanjang malam pada sujud yang pertama, kemudian hampir waktu subuh barulah beliau bangkit dan menyempurnakan solatnya." Terang Ziyad.

http://1.bp.blogspot.com/_KgOcNSXvWsA/SyW2lK05PpI/AAAAAAAAAPA/HH51SfpG9cQ/s320/ruku.jpg

"Eh, biar betul. Macam tak logik.." soal Tariq.

"apa yang tak logiknya. Itulah yang kita sebut Karamah. kelebihan yang Allah berikan kepada orang-orang yang hampir dengan-Nya.

Tak Logik..

Meh, aku bagi contoh mudah. Kalau zaman dulu, sebelum ada kapal terbang. Daripada Malaysia nak pergi ke Mekah. Makan masa berapa lama? Berbulan-bulan naik kapal laut. Tapi sekarang, dah ada kapal terbang. Sehari boleh ulang alik daripada Mekah ke Malaysia. Kalau kita bagitau kat orang zaman dulu agak-agaknya mereka percaya tak?"

"Mustahil.." balas Tariq.

"Ha, macam tu la kita. Itu baru manusia yang cipta. Tapi karamah ni Allah yang bagi. Apa yang mustahilnya?"

Jangan sebab kita tak mampu kita kata macam-macam. Penipulah, bidaah dan sebagainya. Siapa kita nak bandingkan dengan mereka-mereka sahabat, auliya' dan salafussoleh yang terdahulu? Yang hidupnya tidak tercemar dengan hiburan, makanan yang haram dan syubhah. Dan macam-macam lagi perkara negatif yang kita lakukan sekarang.

Macamana hidup kita, masa kita, ilmu kita nak berkat. Sebab semuanya dah tercemar dengan perkara-perkara yang haram dan syubhah? Sebabtu orang sekarang tak pandai-pandai, akhlak makin teruk walaupun periksa cemerlang.

p/s : kisah-kisah ini diambil daripada Kitab Iqamatul Hujjah oleh Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki. Sebarang kesilapan atau kekurangan adalah kesalahan dan kekurangan daripada aminmenulis. Harap Maklum..

0 komen mengomen :: Sebab apa umur kita pendek?

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers