Salam Ramadhan Buat Semua



"Ya Allah, sampaikanlah kami kepada Ramadhan"

Alhamdulillah, bertemu jua dengan Ramadhan 1431Hijrah. Bersyukur sangat-sangat sebab dapat bertemu kembali Ramadhan kali ini, bulan yang dipenuhi rahmat dan keampunan. Namun apa yang membezakan Ramadhan kali ini dengan Ramadhan yang lepas adalah tempat dan suasana.

Kalau dulu di Malaysia, tapi tahun ni di Mesir. Buat pertama kalinya berpuasa dinegara asing membuatkan aku jadi macam makhluk asing. Huhu.. Dulu ibu @ ayah yang akan kejut kalau nak sahur, dan mereka jugak akan panggil time nak berbuka. Tapi sekarang laungan tu dah takde, hanya mesej pengikat bicara. Sekarang semuanya dengan sahabat seperjuangan.

Paling best tentulah berpuasa di Terengganu, hehe.. Nak-nak masa di SMA(A)SZA. Setiap kali nak berbuka pasti tunggu bunyi meriam/bunga api. DUM!! Dan itulah waktu yang paling seronok dan dinanti-nanti. Sambil tengok bunga api, sambil menikmati juadah berbuka puasa di belakang surau dengan pemandangan indah Bukit Besar di waktu senja.. Subhanallah.. memang best. Tapi kalau duduk dekat dewan makan, lain plak ceritanya. Dekat-dekat time nak buka tu ada la makhluk-makhluk yang cuba meniru bunyi bunga api tu, ada yg tendang pintu dan ketuk tong. Hampes betul.. ingatkan dah masuk waktu. nasib baik tak makan terus..

Dan best masa sahur, dia akan bunyi dua kali. Sekali masa imsak, sekali masa dah habis waktu. So, sempat la kitorang ready last-last minit sebelum azan.

Kalau kat Imtiaz Dungun, makanan la paling best. Memang meriah. dan paling tak tahan, kitorang lumba sape makan paling cepat. Dewan makan masa tu kongsi ikhwah n akhwat. So, kami akan lawan banin or banat yang habis makan dulu. Hehe.. Sape-sape yang bangun awal masa tu memang jadi tumpuan la. Dan yang paling best masa tengah buka, tang!! tang!! tang!! bising satu dewan makan, banin or banat same jer, suma pakat hentak kuat-kuat biji kurma dalam tray makanan. Hoho.. Memang syok ar.. meriah giler.. Macam hujan plak bunyinya..

Pastu masing-masing dah standby botol air, nak-nak kalau air bandung. Huhu.. masa tu bukan senang nak dapat air sedap-sedap. maka, mengamuklah abang kantin yang tukang buat air tu sebab kena buat banyak kali. Sampai dia jaga kat tepi tong air tu taknak bagi kitorang amik. Hehehe.. kedekut punyer abang.

Tapi mudir masa tu best, dia selalu datang jenguk makan minum kitorang, siap ada buku laporan makanan lagi. Kalau tak best, tak bersih, tak sedap boleh tulis dalam buku report tu. Pastu bagi kat pengetua. hehe.. sporting giler Pengetuan Che' Lan..

Tapi tu dah 4,5 taun lepas. Tinggal kenangan jer la.. tapi seronok teringat masa zaman tua-tua dulu. hehe..

Namun apa yang menarik di sini. Rumah-rumah arab menjelang Ramadhan begitu meriah, dihiasi lampu dan hiasan bewarna warni. Seolah-olah suasana menyambut hari raya di Malaysia. Mereka sangat suka kedatangan Ramadhan. Begitu juga dengan aku..

Walaupun terpaksa berpuasa dalam musim panas, itulah tarbiyah dan bakal menjadi kenangan.



Sesungguhnya Ramadhan adalah bulan tarbiyah, mendidik nafsu dan jiwa untuk bersabar dan menahan daripada segala yang dihalalkan ketika tidak berpuasa. Dan lebih-lebih lagi menahan diri daripada melakukan perkara yang haram.

Apa yang seronok bila ramadhan menjelma. Aku dapat rasakan satu ketengan yang amat, tiada gangguan dan tidak rasa mahu melakukan sesuatu yang kurang baik.. Moga-moga Allah kekalkan kita dalam kebaikan.

1 komen mengomen :: Salam Ramadhan Buat Semua

  1. salam..
    walaupun bdn xbleh nk kembali k masa lalu, kotak memori pon jd la.. huk3~

    btw, salam Ramadhan dr Malaysia.. ^_^

Introduction

Aku hanya insan biasa yang ingin berkongsi sedikit ilmu dan buah fikiran. "Ballighu anni walau ayat" "wazakkir fainnna zikra tanfaul mukminin" InsyaAllah.

LinkWithin

.

Al-Faqir

My photo
Nama Muhammad Al-Amin Hj Salleh. Dilahirkan di Kluang, Johor. Kemudian dibesarkan di Kulai, Johor sebelum berhijrah ke Kuala Terengganu selama 10 Tahun. Kini menetap di Bandar Seri Putra, Kajang, Selangor. Saya sekarang merantau ke bumi Anbiya' Mesir untuk menuntut dengan para Ulama'. Mengambil jurusan di Jabatan Syariah & Undang-undang, Kuliah Syariah Islamiah, Uni. Al-Azhar, Kaherah, Mesir. Moga pelaburan yang Ibu & Ayah lakukan ini akan berjaya menjadi saham didunia dan akhirat. InsyaAllah. Perantau di Bumi Allah. Johor - Terengganu - Selangor - Mesir

Followers